Τα μαθηματικά μέρος της κουλτούρας και ποιοτικός δείκτης της ζωής μας.



ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΓΡ. ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΜΕ
Τα μαθηματικά μέρος της κουλτούρας
και ποιοτικός δείκτης της ζωής μας(ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ, φύλλο ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ 15ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2009 , σελίδα 8)
Συνέντευξη στον ΗΛΙΑ ΜΠΙΤΣΑΝΗ
“Τα μαθηματικά είναι μέρος της κουλτούρας και ποιοτικός δείκτης της ζωής μας” δηλώνει
στην “Ε” ο συμπατριώτης μας Γρηγόρης Καλογερόπουλος, πρόεδρος του Μαθηματικού
Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Γεννημένος στη Μεσσήνη το 1945 ο κ. Καλογερόπουλος, έχει να επιδείξει λαμπρή ακαδημαϊκή καριέρα την οποία πιστοποιούν και οι υψηλές θέσεις που κατέχει. Στη συνέντευξη μιλάει για τις αναμνήσεις του από τη Μεσσήνη, τη διδασκαλία των μαθηματικών, τη νέα γενιά των επιστημόνων, τις επαγγελματικές προοπτικές
των αποφοίτων και δίνει το δικό του μήνυμα για τα παιδιά που αγαπούν τα μαθηματικά.

Αναλυτικά το κείμενο της συνέντευξης του κ. Καλογερόπουλου έχει ως εξής:
• Από το σχολείο στη Μεσσήνη,στην κορυφή των Μαθηματικών. Πόσο δύσκολη ήταν αυτή η διαδρομή και ποια τα “μυστικά” της επιτυχίας; «Ανήκω στην τυχερή εκείνη γενιά
που η πολιτικοκοινωνική συγκυρία με το σύνθημα 114 γαλουχήθηκε με
υψηλά ιδανικά και οράματα παιδείας και μόρφωσης.
Οφείλω να πω ότι στα πρώτα μου σχολικά χρόνια στη Μεσσήνη, την αγάπη μου στα Μαθηματικά ενέπνευσαν ο αείμνηστος Δημήτριος Καρακαϊδός και ο αδελφός του Γεώργιος Καρακαϊδός με την εμπνευσμένη διδασκαλία τους και τον ενθουσιασμό τους. Δεν θα ξεχάσω ποτέ, το πόσο θετικά επηρέασαν την μετέπειτα πορεία
μου και γι’ αυτό τους ευχαριστώ. Στη συνέχεια, ουσιαστικό ρόλο στην ακαδημαϊκή μου σταδιοδρομία και επιστημονική μου πορεία έπαιξε η μεγάλη στήριξη και κατανόηση που είχα και έχω από τη σύζυγό μου Φωτεινή Πανταζοπούλου, η οποία ουσιαστικά ανέλαβε τις υπευθυνότητες της οικογένειας και διαμόρφωσε συνθήκες
αγάπης και δημιουργικότητας».
• Ποιες είναι οι αναμνήσεις σας από
τη γενέθλια πόλη, τους παιδικούς
σου φίλους και συμμαθητές;
«Eζησα τα παιδικά και πρώτα εφηβικά μου χρόνια στη Μεσσήνη σ’ ένα κλίμα φιλίας και αλληλεγγύης, η χαρά, το γέλιο και το παιχνίδι - κάτι που
από τα σημερινά παιδιά λείπει - μου είναι αξέχαστα.
Με τους συμμαθητές μου είχαν αναπτυχθεί σχέσεις φιλίας και αγάπης που παραμένουν ανεξίτηλες».
• Τα Μαθηματικά “τρομάζουν” ακόμη και σήμερα τους μαθητές. Πόσο
ρόλο παίζει ο τρόπος διδασκαλίας και
τι νομίζετε ότι θα έπρεπε να αλλάξει
στην εκπαιδευτική διαδικασία;
«Τα Μαθηματικά τρομάζουν τους μαθητές, γιατί η μεγάλη πλειοψηφία των καθηγητών κάτω από την πίεση των εκπαιδευτικών αναλυτικών προγραμμάτων, προσπαθούν να βάλουν
στο κεφάλι των μαθητών το περιεχόμενο των σχολικών εγχειριδίων με αποτέλεσμα την πλήξη ή την απομνημόνευση. Αυτό που εν τέλει τους μένει
είναι σχεδόν τίποτε. Ο καθηγητής των Μαθηματικών που θα έχει διαμορφώσει καλό κλίμα
στην τάξη, που με τη ζωντάνια του θα διώχνει την πλήξη και θα διδάσκει τα
Μαθηματικά σαν παιχνίδι σίγουρα θα έχει επιτύχει στο ρόλο του».
• Η χώρα μας έχει μεγάλη παράδοση στην επιστήμη των Μαθηματικών.
Πώς κρίνετε σήμερα το επίπεδο σπουδών και τι μπορούμε να περιμένουμε
από τη νέα γενιά των Μαθηματικών;
«Τα Μαθηματικά για εμάς τους Ελληνες από αρχαιοτάτων χρόνων είναι ένα μέρος της κουλτούρας μας και ένας ποιοτικός δείκτης της ζωής μας.
Οι σπουδές των Μαθηματικών στην Ελλάδα, και ιδιαίτερα στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών στο οποίο υπηρετώ, είναι εξαιρετικά υψηλού επιπέδου.
Αξίζει εδώ να αναφερθεί ότι το Πανεπιστήμιο της Αθήνας στη λίστα της
διεθνούς κατάταξης, μεταξύ των 15.500 πανεπιστημίων του κόσμου,βρίσκεται στη θέση 200.
Είναι γνωστό στην πανεπιστημιακή κοινότητα ότι είναι εξαιρετική η συμβολή του Μαθηματικού Τμήματος γι’ αυτή την τόσο τιμητική θέση του Πανεπιστημίου μας, τόσο από την ποιότητα της έρευνας των καθηγητών του όσο και από την εξαιρετική πορεία
που έχουν οι φοιτητές του στις μεταπτυχιακές σπουδές τους στο εξωτερικό.
Τα επιτεύγματα των νέων Μαθηματικών στις μεταπτυχιακές τους σπουδές,τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, δείχνουν ότι η νέα γενιά των Μαθηματικών θα συνεχίσει την παράδοση που έχουν οι Eλληνες στην επιστήμη των Μαθηματικών. Τους εμπιστευόμαστε και τους στηρίζουμε».
• Η πλειοψηφία των φοιτητών σήμερα στα μαθηματικά τμήματα έχουν
ως επιλογή την επιστήμη ή τους
στέλνει σε αυτά η βαθμολογία των
πανελλαδικών;
«Σήμερα πολύ περισσότερο από ποτέ οι φοιτητές των μαθηματικών τμημάτων έχουν τα τμήματα αυτά στις πρώτες επιλογές τους, για λόγους που θα αναπτύξω στη συνέχεια».
• Με “φρακαρισμένα” πλέον σήμερα τα σχολεία, ακόμη και τα φροντιστήρια, τι επαγγελματικές διεξόδους έχει ένας φοιτητής του Μαθηματικού και κατά πόσον οι φοιτητές αναζητούν τέτοιες;
«Η πλέον ενδιαφέρουσα πλευρά
των Μαθηματικών είναι ότι αποτελούν την κατάλληλη γλώσσα για την μελέτη και την κατανόηση άλλων επιστημονικών περιοχών, όπως π.χ. η Φυσική, η Μηχανική, η Βιολογία, η Οικονομία, η Κοινωνιολογία κ.ά. Ο διεμβολισμός που έχουν πραγματοποιήσει τα
Μαθηματικά στις άλλες επιστήμες έχει δημιουργήσει για τους μαθηματικούς μία ποικιλία προκλήσεων στην αγορά εργασίας. Η σημερινή ραγδαία εξέλιξη των περισσοτέρων επιστημών και κυρίως της τεχνολογίας, οφείλεται κατά μέγιστο μέρος στα Μαθηματικά.
Ο μαθηματικός σήμερα πρέπει να βλέπει τον εαυτό του μέσα σε όλο το φάσμα της αγοράς εργασίας και όχι αποκλειστικά στην εκπαίδευση, όπου η αξία του θα αναδειχθεί όχι με βάση τις πολύ συγκεκριμένες γνώσεις που απέκτησε, αλλά με βάση τις βαθύτερες δεξιότητες που η μελέτη της μαθηματικής επιστήμης τον προίκισε.
Να λάβετε υπόψη σας ότι τα Μαθηματικά διαμορφώνουν τρόπο σκέπτεσθαι και χαρακτήρα, ο οποίος είναι πολύτιμος σε κάθε θέση εργασίας.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι στις άλλεςευρωπαϊκές χώρες ένα ποσοστό 7-10% πτυχιούχων μαθηματικών περίπου ασχολείται με την εκπαίδευση,αντιλαμβάνεται κανείς ότι ένας μαθη-
ματικός σήμερα έχει μεγάλες επαγγελματικές δυνατότητες πέραν του παραδοσιακού χώρου της εκπαίδευσης».
• Τι μεταπτυχιακές δυνατότητες παρέχει σήμερα το δημόσιο πανεπιστήμιο στους φοιτητές των Μαθηματικών στο θεωρητικό αλλά και το πρακτικό πεδίο;
«Οι μεταπτυχιακές δυνατότητες των
αποφοίτων μαθηματικών τμημάτων
τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό είναι πάρα πολλές.
Υπάρχουν προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών στα καθαρά Μαθηματικά, στα εφαρμοσμένα Μαθηματικά, στη Στατιστική και στην Επιχειρησιακή Ερευνα, στη Διδακτική των Μαθηματικών, στα Οικονομικά, στη Μετεωρολογία, στην Πληροφορική, στον Αυτόματο Ελεγχο, στη Διαχείριση Οικονομικού Κινδύνου και σε άλλες περιοχές.
Το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών δίνει στους πτυχιούχους του τις γνώσεις εκείνες οι οποίες τους επιτρέπουν σε μεταπτυχιακό επίπεδο να κινηθούν σύμφωνα με τις ανάγκες της κοινωνίας, της εξέλιξης της επιστήμης
και της τεχνολογίας και τις προσωπικές
τους κλίσεις».
• Σε όλη αυτή την προβληματική για
τα Μαθηματικά ως επιστήμη αλλά και
επάγγελμα, ποια μπορεί να είναι η
συμβολή της Ελληνικής Μαθηματικής
Εταιρείας;
«Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) εδώ και πάνω από 70 χρόνια έχει καταστήσει θεσμό στο χώρο της ελληνικής μαθηματικής εκπαίδευσης τους μαθητικούς μαθηματικούς διαγωνισμούς (από το δημοτικό έως το λύκειο) στα πλαίσια της ευγενικής
άμιλλας μεταξύ των μαθητών, που στόχο έχουν να εντοπίσουν και να ενθαρρύνουν μαθητές με ιδιαίτερη κλίση και ικανότητα στα Μαθηματικά.
Συγχρόνως δίνεται η δυνατότητα να προβληθεί ο ζωτικός ρόλος και η κοινωνική χρησιμότητα των Μαθηματικών.
Πρέπει να επισημανθεί ότι η σημαντική αυτή προσφορά στη νεολαία μας
μέσω των μαθηματικών διαγωνισμών είναι έργο εθελοντικής προσφοράς συναδέλφων της ΕΜΕ, οι οποίοι αναλαμβάνουν και την προετοιμασία των μαθητών για τη συμμετοχή τους στους διεθνείς μαθηματικούς διαγωνισμούς και στις μαθηματικές ολυμπιάδες.
Πέραν των διαγωνισμών η ΕΜΕ εκδίδει μαθηματικά περιοδικά που απευθύνονται σε μαθητές του δημοτικού, του γυμνασίου, του λυκείου καθώς και στους καθηγητές.
Διοργανώνει επιμορφωτικές διαλέξεις σε έδρες νομών όπου λειτουργούν παραρτήματα της ΕΜΕ και το ετήσιο Πανελλήνιο ΜαθηματικόΣυνέδριο.
Σε συνεργασία με μαθηματικά τμήματα διοργανώνει διεθνή επιστημονικά συνέδρια και εκδίδει το μοναδικό διεθνές ερευνητικό μαθηματικό περιοδικό της χώρας.
Επίσης η ΕΜΕ στηρίζει επιπλέον τα επαγγελματικά συμφέροντα των Ελλήνων μαθηματικών».
• Ενα μήνυμα για τα νέα παιδιά που
αγαπούν τα Μαθηματικά;
«Στους νέους μας που αγαπούν τα Μαθηματικά και επιχειρούν να εισέλθουν στο δάσος της επιστήμης των Μαθηματικών, που όπως πιστεύεται είναι η μητέρα όλων των επιστημών,
αφού είναι η επιστήμη εκείνη που οικοδομεί την καθαρή, λεπτή και βαθιά σκέψη, τη γόνιμη φαντασία και καθορίζει την αντικειμενική αλήθεια σε κάθε διανοητική προσπάθεια, το μήνυμά μου είναι να επιδείξουν υπομονή και
επιμονή και να σπουδάσουν τα Μαθηματικά σε βάθος.
Το δάσος αυτό στην εποχή μας έχει καταστεί πολύ πιο πυκνό και εκτεταμένο. Η λεωφόρος της επιστήμης και της επαγγελματικής επιτυχίας και καταξίωσης θα είναι μπροστά τους».

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΡΙΤΗ συνέχεια σε ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ (μη υποδειγματικές) απαντήσεις σε μελέτες περίπτωσης για υποψηφίους Διευθυντές Σχολικών μονάδων.

συνέχεια σε ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ (μη υποδειγματικές) απαντήσεις σε μελέτες περίπτωσης για υποψηφίους Διευθυντές Σχολικών μονάδων.

Υποψήφιοι διευθυντές Σχολικών μονάδων: Θέμα 1ον Μελέτη περίπτωσης! (Θα εμπλουτίζεται καθημερινά με ενδεικτικές απαντήσεις)