Το Μουσείο χαρακτικής Τάκη Κατσουλίδη στη Μεσσήνη
Δεν
είναι υπερβολή αν πούμε ότι το μόνο πράγμα που έχει να προσφέρει η
σύγχρονη πόλη της Μεσσήνης στον επισκέπτη της είναι το Μουσείο
Χαρακτικής του Τάκη Κατσουλίδη που σας παρουσιάζουμε στη συνέχεια!!!
Έχοντας
ήδη συμπληρώσει μια δεκαετία το Μουσείο Χαρακτικής "Τάκης Κατσουλίδης"
στη Μεσσήνη, ανοίγει πλέον ένα νέο κύκλο τόσο στην τοπική κοινωνία όσο
και ευρύτερα, καθώς πρόκειται για έναν πολιτιστικό οργανισμό που εδρεύει
μεν στην περιφέρεια, όμως είναι γνωστό για τις δράσεις του πανελλαδικά
αλλά και σε διάφορες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Ο
γνωστός χαράκτης Τάκης Κατσουλίδης, με την ευκαιρία της εκδήλωσης που
έγινε στο μουσείο για την δεκαετή λειτουργία του, μίλησε στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ για
την μέχρι τώρα πορεία αλλά και για τους μελλοντικούς στόχους του
μουσείου που φέρει το όνομά του και φυσικά την προσωπική καλλιτεχνική
του σφραγίδα…
-Μετά από τη συμπλήρωση μιας δεκαετίας, θεωρείτε ότι το πρόσημο στη γενικότερη λειτουργία του μουσείου είναι θετικό;
«Νομίζω
ότι είναι πολύ θετικό και αυτό προκύπτει από τις εκθέσεις και τις
πολιτιστικές εκδηλώσεις που έγιναν στο μουσείο τα τελευταία χρόνια».
-Με ποιους τρόπους επιχειρήσατε να φέρετε κοντά στην τέχνη της χαρακτικής την τοπική κοινωνία;
«Οι
τρόποι με τους οποίους προσπαθήσαμε να φέρουμε τη χαρακτική κοντά στο
κοινό είναι: Κατά κύριο λόγο οι εκθέσεις χαρακτικής διάσημων Ελλήνων και
ξένων χαρακτών που διοργανώσαμε. Δεύτερον οι διαγωνισμοί χαρακτικής που
διοργανώσαμε για νέους καλλιτέχνες, όπως ο πανελλήνιος διαγωνισμός με
θέμα «Η ελιά στη νεοελληνική τέχνη», αργότερα «Το λιομάζωμα» για τους
μαθητές γυμνασίου και λυκείου. Τρίτον τα σεμινάρια ξυλογραφίας,
χαλκογραφίας και λιθογραφίας -οι οποίες είναι οι 3 μέθοδοι της
χαρακτικής- στα οποία έλαβαν μέρος πάνω από 250 άτομα όλων των ηλικιών
και τα οποία πραγματοποιήσαμε αφιλοκερδώς. Και τέταρτον τα μαθήματα
ζωγραφικής (δημιουργικό) τα οποία γίνονται κάθε Σάββατο στο χώρο του
μουσείου για παιδιά από 5 έως 10 ετών και το οποίο έχει μεγάλη
προσέλευση».
-Είστε ικανοποιημένος από την ανταπόκριση που υπήρξε τόσο στο εκπαιδευτικό έργο του μουσείου όσο και στις εκθέσεις;
«Θα
έλεγα ότι είμαι αρκετά ικανοποιημένος διότι το ενδιαφέρον του κοινού
ήταν μεγάλο όσον αφορά στην παρακολούθηση όλων των παραπάνω εκδηλώσεων
τόσο από τους Μεσσήνιους όσο και από άλλους επισκέπτες. Θέλω να
σημειωθεί ότι τα σεμινάρια παρακολούθησαν άτομα από όλες τις πόλεις του
Νομού Μεσσηνίας -π.χ. από Καλαμάτα, Καρδαμύλη, Μελιγαλά, Κορώνη κ.α.
Επίσης όσον αφορά στην παρακολούθηση των εκθέσεων υπήρξε μεγάλη
προσέλευση από μαθητές γυμνασίου και λυκείου από όλο το νομό και αυτό
είναι πολύ ενθαρρυντικό διότι η επίσκεψη των νέων αυτών στο μουσείο μας
δημιουργεί μεγάλη αισιοδοξία γιατί πιστεύουμε ότι εκεί στηρίζεται μεγάλο
μέρος της αισθητικής εκπαίδευσης των νέων».
-Ποιοι βρέθηκαν αρωγοί, συμπαραστάτες στη δεκάχρονη πορεία του μουσείου;
«Εδώ
πρέπει να αναφέρω ότι από την ίδρυση του μουσείου που έγινε επί
δημαρχίας Παύλου Πτωχού -ο οποίος τολμώ να πω ότι υπήρξε και ο
εμπνευστής της δημιουργίας αυτού του μουσείου- και εν συνεχεία με την
υποστήριξη των επόμενων δημάρχων, του Χρήστου Χριστόπουλου, του Κώστα
Σπυρόπουλου και του σημερινού Στάθη Αναστασόπουλου, όλοι ανεξαιρέτως
συμπαραστάθηκαν στην λειτουργία του μουσείου όπως επίσης και τα Δ.Σ. του
Δήμου Μεσσήνης.
Οφείλω
να ευχαριστήσω επίσης τους χορηγούς των διαφόρων εκδηλώσεων του
μουσείου, με πρώτο τον κ. Γιάννη Κωστόπουλο πρόεδρο της Alpha Bank, ο
οποίος υπήρξε χορηγός των περισσοτέρων εκθέσεων που διοργανώσαμε.
Τον
κ. Δημήτρη Δράκο πρώην νομάρχη Μεσσηνίας, ο οποίος υποστήριξε το
μουσείο με διάφορους τρόπους όπως την έκδοση του βιβλίου «Η ελιά στη
νεοελληνική χαρακτική» και γενικά μας συμπαραστάθηκε πολύ θερμά όλα αυτά
τα χρόνια.
Το
εργοστάσιο γραφικών τεχνών Αλέξανδρος Ματσούκης που μας εκτύπωσε δωρεάν
τον κατάλογο του μουσείου, όπως επίσης και πολλούς άλλους Μεσσήνιους
χορηγούς, όπως το Μανιατάκειον Ίδρυμα και άλλους. Επισημαίνω επίσης την
θερμή συμπαράσταση του ημερήσιου Τύπου της Καλαμάτας και των τοπικών
καναλιών».
-Τα κύρια προβλήματα στη λειτουργία του ποια είναι;
«Το
κύριο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το μουσείο είναι το οικονομικό, όσον
αφορά την επάνδρωση μονίμου προσωπικού, αρμόδιου για τη φύλαξη και
καθημερινή λειτουργία του. Δυστυχώς μέχρι σήμερα όλος ο προγραμματισμός
των εκδηλώσεων και της λειτουργίας του μουσείου καθώς και η γραμματειακή
υποστήριξη γίνεται κυρίως από εμένα και τη σύζυγό μου, κάτι το οποίο
κάποια στιγμή πρέπει να λυθεί. Εννοώ ότι θα ήταν δόκιμο να υπάρχει
προσωπικό ειδικά εκπαιδευμένο για την άρτια λειτουργία του μουσείου,
όπως συμβαίνει σε όλα τα δημόσια μουσεία».
-Ποιοι είναι οι στόχοι για την επόμενη δεκαετία;
«Ο
στόχος μας είναι το μουσείο να αποκτήσει τη σωστή στελέχωση ειδικών στο
θέμα ανθρώπων, οι οποίοι θα έρχονται σε επικοινωνία με καλλιτέχνες και
μουσεία από όλο τον κόσμο για τη διοργάνωση εκθέσεων χαρακτικής,
σεμιναρίων και άλλων εκδηλώσεων, οι οποίες αφορούν την τέχνη και την
διάδοση αυτής στο ευρύτερο κοινό και οι οποίοι θα είναι υπεύθυνοι για τη
συνέχιση του έργου του μουσείου μέσα στο χρόνο».
ΜΟΥΣΕΙΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΤΑΚΗ ΚΑΤΣΟΥΛΙΔΗ
Σημαντικές
εκθέσεις, διαγωνισμοί, μαθήματα για παιδιά και εκπαιδευτικά σεμινάρια
για ενήλικες έχουν λάβει χώρα μέχρι σήμερα στο Μουσείο Χαρακτικής Τέχνης
Τάκη Κατσουλίδη στη Μεσσήνη. Την Κυριακή 2 Ιουνίου ο χώρος πολιτισμού,
που στεγάζεται στο παλιό δημαρχείο της πόλης, γιόρτασε μια δεκαετία
πλούσια σε δράση. Δεν είναι λίγο να σου εμπιστεύεται το Λούβρο τα
χαρακτικά του ή η Εθνική Βιβλιοθήκη του Παρισιού πρωτότυπες λιθογραφίες
του Μαρκ Σαγκάλ, για να ταξιδέψουν και να εκτεθούν σε μια μικρή πόλη της
Ελλάδας!
Με αφορμή την επέτειο των δέκα χρόνων, το ΘΑΡΡΟΣ βρέθηκε στο Μουσείο της Μεσσήνης, όπου ο γνωστός χαράκτης Τάκης Κατσουλίδης μίλησε για το πώς ξεκίνησαν όλα.
-Πώς νιώθετε σήμερα, 10 χρόνια μετά την ίδρυση του Μουσείου;
Δεν
έχω καταλάβει πότε πέρασαν αυτά τα 10 χρόνια. Νομίζω ότι ήταν χθες.
Βλέπω τώρα το βίντεο με τα δημοσιεύματα και τις εκδηλώσεις που έχουν
γίνει και νιώθω σαν να έγιναν πέρυσι.
-Ήσασταν
ένας άνθρωπος κοσμογυρισμένος, είχατε ζήσει στο Παρίσι, δουλεύατε στην
Αθήνα… Πώς αποφασίσατε να έρθετε στη Μεσσήνη και να φτιάξετε αυτό το
χώρο;
Δεν
ήταν δική μου η ιδέα. Ήταν του Παύλου Πτωχού, του τότε δημάρχου.
Θυμάμαι, είχα κατέβει ένα καλοκαίρι μαζί με τους παράγοντες του Συλλόγου
«Ο Πάμισος», για να κάνουμε καλοκαιρινές πολιτιστικές εκδηλώσεις. Εκεί
που ήμασταν στο γραφείο του δημάρχου, μου λέει κάποια στιγμή: «Σου
βάζουμε το κτήριο, βάζεις τα έργα να κάνουμε ένα μουσείο;». Ομολογώ ότι
ξαφνιάστηκα, δεν το περίμενα αυτό από την πατρίδα μου. Ξέροντας ότι
«ουδείς προφήτης στον τόπο του», δε μου είχε περάσει τέτοια ιδέα.
«Φυσικά» του είπα, «ό,τι θέλεις». Κι έτσι ξεκίνησαν όλα το 2000.
Ψηφίστηκε, απ’ ό,τι μου είπαν, ομόφωνα από το Δημοτικό Συμβούλιο και
ακολούθησε μια γραφειοκρατία περίπου δύο χρόνων. Μάρτιο του 2002 ήρθε η
απόφαση με Προεδρικό Διάταγμα. Έτσι ιδρύθηκε το Μουσείο από το Δήμο μαζί
με εμένα, με υποχρέωση του Δήμου για τη συντήρηση. Το Σεπτέμβριο του
2002 κάναμε τον αγιασμό, αλλά δεν είχε ανοίξει ακόμη. Ακολούθησαν
κάποιες άλλες εργασίες, εγώ είχα τα σχέδια της εσωτερικής διακόσμησης σε
κομπιούτερ και ήταν έτοιμο αρχές 2003. Τότε κάναμε τα εγκαίνια με τον
Σταύρο Μπένο. Εν τω μεταξύ, δυστυχώς, είχε φύγει από τη ζωή ο Παύλος
Πτωχός. Αυτός που είχε την ιδέα για το Μουσείο, δεν ήταν στα εγκαίνια.
-Οι επόμενες Δημοτικές Αρχές σάς στήριξαν;
Και
οι δύο επόμενες Δημοτικές Αρχές, ο Χρίστος Χριστόπουλος και ο Κώστας
Σπυρόπουλος, στήριξαν αυτή την ιδέα ζεστά, δεν έχω κανένα παράπονο. Το
μόνο παράπονο που έχω είναι ότι οι «Νησιώτες» δεν έχουν συνειδητοποιήσει
ακόμη πως είναι δικό τους έργο, ότι το μόνο πράγμα που έχουν να δείξουν
είναι αυτό το μουσείο. Είναι και η Αρχαία Μεσσήνη, αλλά αυτή ανήκει σε
όλη την Ελλάδα, ενώ τούτο δω είναι της Μεσσήνης. Βεβαίως, οι νέοι
άνθρωποι είναι πιο ενθουσιώδεις, συμμετέχουν πιο πολύ σε αυτό. Επίσης, ο
πρώην νομάρχης Δημήτρης Δράκος ήταν από αυτούς που υποστήριξαν πολύ το
Μουσείο μας. Και ο σημερινός δήμαρχος Μεσσήνης, ο Στάθης Αναστασόπουλος,
είναι πολύ θερμός απέναντί μας, βοηθάει, αλλά δεν έχει χρήματα. Είναι
ίσα για τη συντήρηση του Μουσείου. Αυτό που μας λείπει είναι
γραμματειακή υποστήριξη, ένα άτομο να ξέρει μια - δυο γλώσσες και να
μπορεί να κάνει αλληλογραφία με το εξωτερικό. Τώρα αυτά τα κάνω εγώ.
-Το μουσείο έχει και εκπαιδευτική δραστηριότητα…
Εκτός
από τις εκθέσεις, έχουμε κάνει και 10 - 11 σεμινάρια λιθογραφίας,
ξυλογραφίας και χαλκογραφίας. Τα έχουν παρακολουθήσει, απ’ ό,τι
υπολογίσαμε, περισσότεροι από 300 άνθρωποι όλων των ηλικιών, απ’ όλη τη
Μεσσηνία, ακόμη και από την Αθήνα. Αλλά είναι και τα σχολεία. Κάθε
εβδομάδα έχουμε ένα ή δύο σχολεία, όταν κάνουμε εκθέσεις ιδιαίτερες.
Επίσης, κάθε Σάββατο έχουμε ένα τμήμα που διδάσκεται ζωγραφική και
πλαστική. Το λέμε «δημιουργικό» και έρχονται παιδιά 5-12 ετών. Βλέπω ότι
τα περισσότερα παιδάκια είναι από το «Νησί» και αυτό μου δίνει ελπίδες
ότι κάποια στιγμή θα ενδιαφερθούν πιο πολύ οι ντόπιοι γι’ αυτό το
πράγμα.
-Τα σεμινάρια τα κάνετε εσείς;
Μέχρι
τώρα τα κάνω εγώ και όσο αντέχω θα τα κάνω, αλλά πρέπει να έχουμε και
ένα νεότερο χαράκτη να βοηθάει. Δε γίνεται να τα κάνω όλα εγώ, έχω
κουραστεί λίγο.
-Υπάρχει η οικονομική δυνατότητα;
Όπως
ξέρετε, βρισκόμαστε στην περίοδο των ισχνών αγελάδων. Έχουμε σταματήσει
να κάνουμε εκδηλώσεις, η προτελευταία ήταν με χορηγία της Alpha Bank.
Και τώρα αυτή που κάνουμε είναι σχεδόν χωρίς κόστος. Προσπαθούμε εκ των
ενόντων, γιατί δεν υπάρχουν χορηγοί. Ο μεγαλύτερος χορηγός μας μέχρι
τώρα ήταν η Alpha Bank, ο Γιάννης Κωστόπουλος. Έχουμε κι άλλη μία έκθεση
να κάνουμε αργότερα από τη συλλογή της Alpha Bank, με ελληνική
χαρακτική.
-Εκτός από τα έργα που προσφέρατε στο Μουσείο, έχετε χαρίσει και εργαλεία…
Ναι,
όπως ένα λιθογραφικό πιεστήριο του 18ου αιώνα. Το είχα εγώ και δούλευα
στην Αθήνα, αλλά πλέον δουλεύω σε άλλες μηχανές, πιο μεγάλες. Μάλιστα,
τώρα έφερα μια λιθογραφική πέτρα που είχα στο σπίτι, 70 κιλά! Τρομάξαμε
να τη μεταφέρουμε, για να δουλέψουμε όταν θα κάνουμε λιθογραφία. Έχω
δωρίσει, επίσης, όλα τα λευκώματα που έχω φτιάξει, αρκετά ξύλα,
ξυλογραφίες, τις μήτρες δηλαδή. Και τα υπόλοιπα, ό,τι έχω, θα έρθουν εδώ
κάποια στιγμή. Τώρα σκέφτομαι ότι πρέπει να βρω από όλα τα αντίτυπα των
έργων και ένα δεύτερο, που να μένει κλεισμένο μέσα στα συρτάρια χωρίς
φως, γιατί το φως τα φθείρει και μπορεί σε 50 χρόνια να έχουν χαλάσει τα
χρώματα αυτών που εκτίθενται.
-Στην εκδήλωση για τα 10 χρόνια, ο κόσμος θα δει και ένα καινούργιο έργο σας…
Αποφάσισα
να πλουτίσω το Μουσείο με ένα έργο τρίπτυχο, φωτεινό, με μουσική
επένδυση, που είχα κάνει το 2002 για την ART Athina, μετά τα γεγονότα
του 2001 που άλλαξαν την ιστορία του κόσμου. Tα συγκλονιστικά αυτά
γεγονότα, με τους πύργους που έπεσαν στην Αμερική και άλλαξαν τη
νοοτροπία γενικά, το πώς προστατεύεται μια αρχή, ο κόσμος, ο ιδιώτης. Ο
άνθρωπος που πάει στη δουλειά του και σκοτώνεται χωρίς να ξέρει τίποτα,
είναι πρωτόγνωρο πράγμα, δεν μπορείς να το εμποδίσεις, γιατί ο άλλος που
το προκαλεί είναι αποφασισμένος να σκοτωθεί ο ίδιος. Είναι ένα έργο
αντιπολεμικό, αλλά έχει και όλη την ιστορία του 2001, από τον Πάπα που
ήρθε στην Αθήνα, στην Πνύκα, μέχρι τον πόλεμο του Αφγανιστάν από τον
Μπους. Έχει ενδιαφέρον να έρχονται εδώ τα παιδιά, τα Γυμνάσια και τα
Λύκεια, να βλέπουν αυτή την ιστορία. Θα μπορούσα να δώσω το έργο στο
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στην Αθήνα ή στην Πινακοθήκη, αλλά είπα,
καλύτερα να το έχει το Μουσείο εδώ, για να είναι πιο δυναμωμένο. Και
όσοι θέλουν, ας έρχονται στη Μεσσήνη να το βλέπουν. Έχει «κοντύνει» τώρα
η Αθήνα που φτιάχτηκε ο δρόμος. Τότε που ήμουνα νέος, κάναμε 7 ώρες να
πάμε…
Με
τη συμπλήρωση δέκα ετών γόνιμης λειτουργίας του Μουσείου Χαρακτικής
"Τάκης Κατσουλίδης" εγκαινιάσθηκε την περασμένη Κυριακή η έκθεση του
τρίπτυχου έργου που χάρισε στο Μουσείο ο κ. Τάκης Κατσουλίδης.
Το έργο αυτό με φωτεινά εφέ και μουσική επένδυση, είχε εκτεθεί για πρώτη φορά στην ART Αθήνα το 2003 και έχει θέμα τα γεγονότα του 2001 που συγκλόνισαν τον κόσμο.
Στην εκδήλωση προβλήθηκε βίντεο με τις εκδηλώσεις που έγιναν στη διάρκεια των 10 χρόνων λειτουργίας του Μουσείου και εκτέθηκαν 100 έργα χαρακτικής των σπουδαστών που συμμετείχαν στα σεμινάρια των τελευταίων χρόνων.
Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 10.00 - 14.00 & 18.00 - 20.00.
Σάββατο, Κυριακή: 10.00 - 14.00.
Τρίτη κλειστά.
Τηλ.: 27220-24212, 697-4080938.
Το έργο αυτό με φωτεινά εφέ και μουσική επένδυση, είχε εκτεθεί για πρώτη φορά στην ART Αθήνα το 2003 και έχει θέμα τα γεγονότα του 2001 που συγκλόνισαν τον κόσμο.
Στην εκδήλωση προβλήθηκε βίντεο με τις εκδηλώσεις που έγιναν στη διάρκεια των 10 χρόνων λειτουργίας του Μουσείου και εκτέθηκαν 100 έργα χαρακτικής των σπουδαστών που συμμετείχαν στα σεμινάρια των τελευταίων χρόνων.
Διάρκεια έκθεσης: 2 - 22 Ιουνίου
Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 10.00 - 14.00 & 18.00 - 20.00.
Σάββατο, Κυριακή: 10.00 - 14.00.
Τρίτη κλειστά.
Τηλ.: 27220-24212, 697-4080938.
Eικαστική
παρέμβαση στην παραλία λίγο πριν από τους Χράνους, στο δρόμο από
Πεταλίδι προς Κορώνη, από τον χαράκτη Τάκη Κατσουλίδη και την κόρη του
Μαριάννα, το καλοκαίρι των μεγάλων πυρκαγιών της Πελοποννήσου το 2007
Μια νότα αισιοδοξίας μέσα από το γκρίζο εκείνης της εποχής...
Πηγή: http://beneas13.blogspot.gr/2013/06/blog-post_2412.html
Σχόλια