Γιατί είναι άκυρες οι κρίσεις διευθυντών σχολικών μονάδων της Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης, του Παναγιώτη Τσογγίδη
(Από το alfavita.gr ) |
Γιατί είναι άκυρες οι κρίσεις διευθυντών σχολικών μονάδων της Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης
Μεγάλο πρόβλημα έχει ανακύψει με τις επιλογές των διευθυντών Α/θμιας και Β/μιας εκπαίδευσης και είναι ορατός ο κίνδυνος, εάν επικυρωθούν οι πίνακες, να καταπέσουν στα διοικητικά δικαστήρια, ενώ παράλληλα μπορεί να κριθούν αντισυνταγματικές διότι καταστρατηγούν την ιεραρχία στη δημόσια διοίκηση και το δικαίωμα της συμμετοχής στην κατάληψη θέσεων.
Πιο συγκεκριμένα:
Πιο συγκεκριμένα:
Α) Το ΥΠΔΜΘ καταστρατηγεί πνεύμα του νόμου και το νόμο3848/10 ο οποίος φέρει τον τίτλο «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού, καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις», όταν με δική του υπαιτιότητα δεν έχει κάνει τις επιλογές των σχολικών συμβούλων, ενώ έχει σχεδόν τελειώσει τις κρίσεις των διευθυντών των σχολικών μονάδων, που αναμένουν τις υπογραφές από τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης αντίθετα δηλ. με ότι ορίζει ο Νόμος.
Το άρθρο 24 παρ. 4 αναφέρει ρητά ότι «Η τοποθέτηση γίνεται κατά την εξής σειρά: Προηγείται η τοποθέτηση Σχολικών Συμβούλων, ακολουθεί η τοποθέτηση των Διευθυντών Εκπαίδευσης και έπεται η τοποθέτηση των προϊσταμένων γραφείων εκπαίδευσης και των προϊσταμένων ΚΕ.Δ.Δ.Υ.»
Επίσης στο άρθρο 29 παρ. 2 αναφέρεται « Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος νόμου προηγούνται οι επιλογές και οι τοποθετήσεις διευθυντών εκπαίδευσης, ενώ όσοι τοποθετηθούν στις θέσεις αυτές δεν δικαιούνται να συμμετάσχουν ως υποψήφιοι στις διαδικασίες επιλογής στελεχών που θα ακολουθήσουν».
Επομένως ο νόμος αναφέρει ρητά την εξέλιξη των διαδικασιών στελέχωσης της εκπαίδευσης, δίνοντας τη δυνατότητα σε όποιον δεν κατέλαβε μια ανώτερη θέση να μπορεί να διεκδικήσει την αμέσως επόμενη.
Στην παρούσα διαδικασία έγινε το αντίθετο. Εκπαιδευτικοί με πολλά αντικειμενικά προσόντα καταλαμβάνουν κατώτερες θέσεις δηλ. διευθύνσεις σχολείων και αποκλείονται από τις ανώτερες ιεραρχικά θέσεις.
Β) Στις κρίσεις που «έγιναν», για πρώτη φορά, ιεραρχικά κατώτεροι έκριναν ιεραρχικά ανώτερους για την κατάληψη θέσης κατώτερης απʼ αυτήν που κατείχαν. Στα ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ συμμετείχαν εκπαιδευτικοί που έκριναν εν ενεργεία προϊσταμένους γραφείων και εν ενεργεία σχολικούς συμβούλους, των οποίων η θητεία λήγει στις 31 Ιουλίου. Αν μιλούσαμε με βάση τη στρατιωτική ιεραρχία θα λέγαμε ότι λοχίες έκριναν εν ενεργεία συνταγματάρχες που ήθελαν (υποχρεωτικά γιατί δεν έγιναν κρίσεις για ανώτερες θέσεις) να καταλάβουν θέση λοχαγών.
Γ) Καθημερινά εφαρμόζονται αποφάσεις διοικητικών εφετείων, που δικαίωσαν πλειάδα εκπαιδευτικών σε όλη την Ελλάδα, και τοποθετούνται διευθυντές σε σχολικές μονάδες με θητεία που λήγει στις 31 Ιουλίου. Αυτό αλλάζει τη μοριοδότηση πολλών συναδέλφων, διότι αυξάνει τα μετρήσιμα μόρια τους,
Δ) Το Υπουργείο με δελτία τύπου «διαφημίζει» το νέο μοντέλο διευθυντή σχολικής μονάδας που θα έχει αυξημένες εξουσίες. Επομένως, θα ήταν λογικό, πρώτα να γνωρίζουν οι υποψήφιοι διευθυντές ποιος θα είναι ο νέος τους ρόλος στο σχολείο και μετά να αποφασίσουν αν επιθυμούν να τον «ασκήσουν».
Ε) Αν το Υπουργείο επιθυμεί την αλλαγή των δομών του σχολείου, πρώτα θα έπρεπε να ψηφίσει το σχετικό νόμο, στη συνέχεια να στελεχώσει τις υπηρεσίες του με τα «κατάλληλα» στελέχη και στη συνέχεια αυτά να κρίνουν τους διευθυντές των σχολικών μονάδων. Διαφορετικά το όλο εγχείρημα φλερτάρει με την αποτυχία και μια ακόμα μεταρρύθμιση θα μείνει πικρή ανάμνηση στους εκπαιδευτικούς.
ΣΤ) Η τρέχουσα χρονιά έχει πολλές εκκρεμότητες και ιδιαιτερότητες σε ότι αφορά την οικονομική διαχείριση των σχολικών μονάδων και των σχολικών επιτροπών. Η αλλαγή των διευθυντών στην παρούσα φάση θα περιπλέξει ακόμα περισσότερο την κατάσταση.
Η μόνη ορατή λύση είναι η παράταση της θητείας των νυν διευθυντών σχολικών μονάδων, η ψήφιση του σχετικού νόμου για τα νέα καθήκοντα των διευθυντών, η επιλογή των σχολικών συμβούλων και στη συνέχεια οι επιλογή των διευθυντών των σχολικών μονάδων.
Αν το Υπουργείο προσπαθήσει με τροπολογία να ανατρέψει το νόμο του, τότε θα δώσει πολλή δουλειά στα διοικητικά δικαστήρια, θα επιδεινώσει τις σχέσεις των εκπαιδευτικών μεταξύ τους, και θα γκρεμίσει ότι πήγε να χτίσει.
Το άρθρο 24 παρ. 4 αναφέρει ρητά ότι «Η τοποθέτηση γίνεται κατά την εξής σειρά: Προηγείται η τοποθέτηση Σχολικών Συμβούλων, ακολουθεί η τοποθέτηση των Διευθυντών Εκπαίδευσης και έπεται η τοποθέτηση των προϊσταμένων γραφείων εκπαίδευσης και των προϊσταμένων ΚΕ.Δ.Δ.Υ.»
Επίσης στο άρθρο 29 παρ. 2 αναφέρεται « Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος νόμου προηγούνται οι επιλογές και οι τοποθετήσεις διευθυντών εκπαίδευσης, ενώ όσοι τοποθετηθούν στις θέσεις αυτές δεν δικαιούνται να συμμετάσχουν ως υποψήφιοι στις διαδικασίες επιλογής στελεχών που θα ακολουθήσουν».
Επομένως ο νόμος αναφέρει ρητά την εξέλιξη των διαδικασιών στελέχωσης της εκπαίδευσης, δίνοντας τη δυνατότητα σε όποιον δεν κατέλαβε μια ανώτερη θέση να μπορεί να διεκδικήσει την αμέσως επόμενη.
Στην παρούσα διαδικασία έγινε το αντίθετο. Εκπαιδευτικοί με πολλά αντικειμενικά προσόντα καταλαμβάνουν κατώτερες θέσεις δηλ. διευθύνσεις σχολείων και αποκλείονται από τις ανώτερες ιεραρχικά θέσεις.
Β) Στις κρίσεις που «έγιναν», για πρώτη φορά, ιεραρχικά κατώτεροι έκριναν ιεραρχικά ανώτερους για την κατάληψη θέσης κατώτερης απʼ αυτήν που κατείχαν. Στα ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ συμμετείχαν εκπαιδευτικοί που έκριναν εν ενεργεία προϊσταμένους γραφείων και εν ενεργεία σχολικούς συμβούλους, των οποίων η θητεία λήγει στις 31 Ιουλίου. Αν μιλούσαμε με βάση τη στρατιωτική ιεραρχία θα λέγαμε ότι λοχίες έκριναν εν ενεργεία συνταγματάρχες που ήθελαν (υποχρεωτικά γιατί δεν έγιναν κρίσεις για ανώτερες θέσεις) να καταλάβουν θέση λοχαγών.
Γ) Καθημερινά εφαρμόζονται αποφάσεις διοικητικών εφετείων, που δικαίωσαν πλειάδα εκπαιδευτικών σε όλη την Ελλάδα, και τοποθετούνται διευθυντές σε σχολικές μονάδες με θητεία που λήγει στις 31 Ιουλίου. Αυτό αλλάζει τη μοριοδότηση πολλών συναδέλφων, διότι αυξάνει τα μετρήσιμα μόρια τους,
Δ) Το Υπουργείο με δελτία τύπου «διαφημίζει» το νέο μοντέλο διευθυντή σχολικής μονάδας που θα έχει αυξημένες εξουσίες. Επομένως, θα ήταν λογικό, πρώτα να γνωρίζουν οι υποψήφιοι διευθυντές ποιος θα είναι ο νέος τους ρόλος στο σχολείο και μετά να αποφασίσουν αν επιθυμούν να τον «ασκήσουν».
Ε) Αν το Υπουργείο επιθυμεί την αλλαγή των δομών του σχολείου, πρώτα θα έπρεπε να ψηφίσει το σχετικό νόμο, στη συνέχεια να στελεχώσει τις υπηρεσίες του με τα «κατάλληλα» στελέχη και στη συνέχεια αυτά να κρίνουν τους διευθυντές των σχολικών μονάδων. Διαφορετικά το όλο εγχείρημα φλερτάρει με την αποτυχία και μια ακόμα μεταρρύθμιση θα μείνει πικρή ανάμνηση στους εκπαιδευτικούς.
ΣΤ) Η τρέχουσα χρονιά έχει πολλές εκκρεμότητες και ιδιαιτερότητες σε ότι αφορά την οικονομική διαχείριση των σχολικών μονάδων και των σχολικών επιτροπών. Η αλλαγή των διευθυντών στην παρούσα φάση θα περιπλέξει ακόμα περισσότερο την κατάσταση.
Η μόνη ορατή λύση είναι η παράταση της θητείας των νυν διευθυντών σχολικών μονάδων, η ψήφιση του σχετικού νόμου για τα νέα καθήκοντα των διευθυντών, η επιλογή των σχολικών συμβούλων και στη συνέχεια οι επιλογή των διευθυντών των σχολικών μονάδων.
Αν το Υπουργείο προσπαθήσει με τροπολογία να ανατρέψει το νόμο του, τότε θα δώσει πολλή δουλειά στα διοικητικά δικαστήρια, θα επιδεινώσει τις σχέσεις των εκπαιδευτικών μεταξύ τους, και θα γκρεμίσει ότι πήγε να χτίσει.
Φιλικά,
Τσογγίδης Παναγιώτης
Δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο www.YourNewsGR.com
Τσογγίδης Παναγιώτης
Δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο www.YourNewsGR.com
Και άλλο σχετικόάρθρο από το Αλφαβήτα
Παρατηρήσεις, ερωτηματικά, συμπεράσματα και συναισθήματα απογοήτευσης από τις διαδικασίες επιλογής Δ/ντων σχολικών μονάδων, του αιρετού Χρήστου Βαϊτσίδη
30/07/2011 - 08:36
|
Παρατηρήσεις, ερωτηματικά, συμπεράσματα και συναισθήματα απογοήτευσης από τις διαδικασίες επιλογής Δ/ντων σχολικών μονάδων.
Του Χρήστου Βαϊτσίδη Αιρετού μέλους του ΠΥΣΔΕ Δυτικής Θεσ/νίκης
Ήταν 26-04-2010 όταν η Υπουργός κατέθετε το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία στη Βουλή των Ελλήνων και στην αιτιολογική έκθεση που το συνόδευε ανέφερε αυτολεξεί , «Το σχέδιο νόμου θέτει τις βάσεις για την επίτευξη του βασικού στόχου και προωθεί την αντικειμενικότητα στην κρίση, την αξιοκρατία στις επιλογές, την χωρίς παρεμβάσεις εξέλιξη, την ορθολογική λειτουργία, την αποτροπή της σπατάλης και εν τέλει την αποτελεσματικότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου και την παροχή υψηλής ποιότητας παιδείας στον μαθητή, στον κάθε μαθητή. Με πρωταγωνιστή τον εκπαιδευτικό θα κάνουμε πράξη και θα πετύχουμε το μείζονα στόχο, που είναι το «Νέο Σχολείο» ένα σύγχρονο σχολείο για τον μαθητή.»
Και σε άλλο σημείο «καθιερώνεται ένα αξιοκρατικό σύστημα επιλογής στελεχών διοίκησης στην εκπαίδευση, από τους σχολικούς συμβούλους και διευθυντές εκπαίδευσης μέχρι τους διευθυντές διθέσιων σχολικών μονάδων. Εξειδικεύονται οι προϋποθέσεις επιλογής, και ανατρέπεται το υφιστάμενο σύστημα το οποίο απέκλειε ικανούς υποψηφίους αφενός με τον συγκεκριμένο τρόπο μοριοδότησης αφετέρου με την αδιαφανή διαδικασία συνέντευξης.»
Με τα παραπάνω αλλά και με άλλα, «όμορφα λόγια και μεγάλα», η ηγεσία του ΥΠΔΒΜΘ προσπάθησε να δημιουργήσει ελπίδες τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όσο και σε ολόκληρη την Ελληνική κοινωνία ότι οσονούπω θα απάλλασσε όλους από τα κακώς κείμενα και τα μεν ελληνόπουλα θα απολάμβαναν πολύ υψηλότερου επιπέδου παιδεία, οι δε εκπαιδευτικοί θα είχαν επιτέλους την πολυπόθητη αντικειμενικότητα στην κρίση, την αξιοκρατία στις επιλογές και την χωρίς παρεμβάσεις εξέλιξη.
Σήμερα 29-07-2011, κάτι παραπάνω από 15 μήνες μετά, και αφού ολοκληρώθηκε η διαδικασία επιλογής Δ/ντων Σχολικών Μονάδων Δ.Ε. της Δυτικής Θεσ/νίκης έχουμε να παρατηρήσουμε ότι:
- Τα συμβούλια επιλογής διευρύνθηκαν και από πενταμελή γίνανε επταμελή.
- Τα εξ οφίτσιο μέλη, τα οποία και θα επωμιστούν και τα επακόλουθα των επιλογών, ήταν μόνο τρία (3) ενώ τα «πρόθυμα» φιλοκυβερνητικά τέσσερα (4).
Δυστυχώς όπως αποδείχθηκε εκ του αποτελέσματος, το συμβούλιο επιλογής που συγκροτήθηκε με βάση το ν 3848/10 δεν εξασφάλισε την αντικειμενικότητα στην κρίση, την αξιοκρατία στις επιλογές και την χωρίς παρεμβάσεις εξέλιξη των εκπαιδευτικών παρά τις προσπάθειες που έγιναν από μέλη του συμβουλίου. Και τούτο διότι:
- Δεν υπήρξε μέριμνα από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας να δοθούν κίνητρα ώστε να συμμετέχουν στην επιτροπή επιλογών έμπειροι εκπαιδευτικοί και καταξιωμένοι τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όσο και την τοπική κοινωνία. Αποτέλεσμα αυτής της ενέργειας ήταν ελάχιστοι εκπαιδευτικοί να υποβάλουν δηλώσεις συμμετοχής και από αυτούς που επιλέχθηκαν η συντριπτική πλειοψηφία να είναι στελέχη της ΠΑΣΚ και τα οποία επέδειξαν υπέρμετρο κομματικό ζήλο.
- Δεν υπήρξε πρόβλεψη ώστε επιτευχθεί το μέγιστο της δυνατής αντικειμενικότητας στη βαθμολογία της συνέντευξης με διαγραφή λ.χ. της υψηλότερης και χαμηλότερης βαθμολογίας. Θα πρέπει άμεσα να δοθούν στη δημοσιότητα οι βαθμολογίες όλων των μελών του συμβουλίου επιλογής ώστε να γνωρίζει ο κάθε συνάδελφος τι βαθμό πήρε και από ποιόν.
- Δεν δόθηκε ο απαιτούμενος χρόνος στο συμβούλιο για να γίνουν οι συνεντεύξεις. Έτσι αυτό για να ανταποκριθεί στην παράλογη απαίτηση του ΥΠΔΒΜΘ να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες την 31η Ιουλίου. εργαζόταν ασταμάτητα επί δωδεκάωρο καθημερινά, για 15 περίπου ημέρες με ότι αυτό συνεπάγεται.
- Δεν δόθηκαν έγκαιρα οι απαιτούμενες διευκρινήσεις που ζήτησε το συμβούλιο από το ΥΠΔΒΜΘ. Αντί αυτού είχαμε αλληλοαναιρούμενες διευκρινιστικές εγκυκλίους και τις παλινωδίες των υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας. Χαρακτηριστικότερη περίπτωση με τις διευκρινήσεις και τις παλινωδίες του ΥΠΔΒΜΘ ήταν αυτή που αφορά τους υποψήφιους διευθυντές που είναι και υποψήφιοι σχολικοί σύμβουλοι και με την οποία γινόταν αναφορά σε τροπολογία στο ν.3848/10 που ΘΑ κατατεθεί στη Βουλή! Για πρώτη φορά ένας νόμος ανατρέπεται πριν ακόμη εφαρμοστεί!!!!
Εύλογα όλα τα παραπάνω μας οδηγούν σε ερωτήματα όπως :
1. Γιατί το ΥΠΔΒΜΘ για πρώτη φορά στα εκπαιδευτικά χρονικά άλλαξε την σύνθεση του ΠΥΣΔΕ (αντικαταστάθηκαν οι Προϊστάμενοι με εκπαιδευτικούς) και διεύρυνε το Συμβούλιο Επιλογής Στελεχών (από 5μελες σε 7μελες), χωρίς να λάβει πρόνοια για τη διασφάλιση του κύρους των, με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται η φυσιογνωμία και ο χαρακτήρας των κορυφαίων αυτών θεσμικών και διοικητικών οργάνων;
2. Γιατί το ΥΠΔΒΜΘ καταστρατηγεί τον νόμο που το ίδιο ψήφισε (Ν. 3848/2010), αναφορικά με τις επιλογές των στελεχών εκπαίδευσης (Σχολικοί σύμβουλοι και Δντες Σχολικών Μονάδων);
3. Γιατί το ΥΠΔΒΜΘ μεσούσης της διαδικασίας έστειλε πλειάδα αλληλοαναιρούμενων διευκρινιστικών εγκυκλίων;
4. Γιατί το ΥΠΔΒΜΘ δεν έδωσε κίνητρα ώστε τα συμβούλια να στελεχωθούν με τους πλέον καταξιωμένους συναδέλφους;
5. Γιατί το ΥΠΔΒΜΘ δεν έδωσε την απαιτούμενη ευχέρεια χρόνου ώστε οι επιλογές να γίνουν με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες;
6. Γιατί το ΥΠΔΒΜΘ δεν πήρε απλά μέτρα ώστε να εξασφαλισθεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό η αντικειμενικότητα στις συνεντεύξεις;
Η απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα είναι απλή. Η πολιτική Ηγεσία του ΥΠΔΒΜΘ ή δεν ήθελε ή δεν μπορούσε να κάνει πράξη αυτά που διακήρυττε στην αιτιολογική έκθεση του πολυνομοσχεδίου το Απρίλιο του 2010. Είτε ισχύει η μία περίπτωση είτε η άλλη ένα είναι γεγονός. Η πολιτική Ηγεσία του ΥΠΔΒΜΘ αποδείχθηκε αφερέγγυα και ανίκανη στο να προγραμματίσει και να υλοποιήσει τους στόχους που η ίδια έβαλλε πριν από ενάμιση περίπου χρόνο και δεν έχει πλέον την εμπιστοσύνη της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Η επίτευξη των όποιων θετικών αποτελεσμάτων στη διαδικασία επιλογής Δ/ντων σχολείων Δ.Ε. Δυτικής Θεσ/νίκης, σε καμία περίπτωση δεν οφείλεται ούτε στο Νόμο 3848/10 ούτε στην αρωγή του ΥΠΔΒΜΘ, αλλά στις προσπάθειες κάποιων μελών του συμβουλίου.
Όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας πρέπει άμεσα να αποβάλλουμε τα συναισθήματα απογοήτευσης και την απαισιοδοξία που μας δημιούργησαν οι άστοχοι και ερασιτεχνικοί χειρισμοί του ΥΠΔΒΜΘ και αφού ανασυνταχθούμε όλοι μαζί, εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς να προσπαθήσουμε για την καλυτέρευση της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης.
Σχόλια